وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان

در حالی که وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان آغاز شده، در شبانه روز گذشته بیشینه سرعت وزش باد در هیرمند به ۹۰کیلومتر بر ساعت رسید.

به گزارش ایسنا، بیشینه سرعت وزش باد در هامون از دیگر شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان نیز در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۹ متر برثانیه معادل ۶۸ کیلومتر بر ساعت رسید. همچنین بیشینه باد در زابل نیز به حدود ۵۸ کیلومتر بر ساعت رسید.

داده‌های بلند مدت هواشناسی نشان می‌دهد که باد‌های ۱۲۰ روزه از اواخر اردیبهشت ماه هر سال تا اواخر تابستان و گاهی نیمه‌های مهر ماه در شرق کشور به ویژه شمال سیستان و بلوچستان جریان دارد.

گاهی بیشینه سرعت وزش این باد‌ها به بیش از ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد کما اینکه بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان سال گذشته بیشینه وزش باد در زابل در ۳۱ اردیبهشت به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید.

خشکسالی‌های اخیر به ویژه خشک شدن تالاب‌های هامون سبب شده سطح غبار خیزی در منطقه افزایش یابد و وزش این باد‌ها خیزش گردوخاک را تشدید کند.

حداقل پنج شهرستان شمال سیستان و بلوچستان به صورت مستقیم با چالش گردوخاک ناشی از خشک شدن تالاب‌های هامون و مناطق غبارخیز در شرق کشور مواجه هستند. گاهی گردوخاک این مناطق به دریای عمان نیز نفود می‌کند و علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن اکثر شهرستان‌های این استان، به عمق خاک کشور‌های همسایه افغانستان و پاکستان نیز کشیده می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *