آیا عقد و ازدواج در ماه شوال مکروه است؟

یکی از معروف ترین خرافه ها در مورد ازدواج، مکروه بودن عقد و ازدواج در ماه شوال است. در این مقاله سعی داریم دلایل وجود این باور غلط بین مردم را شرح داده و بیشتر به بررسی آن بپردازیم.

علت مکروه دانستن ازدواج در ماه شوال

بنابر منابع معتبر، ازدواج پیامبر اسلام با عایشه در ماه شوال صورت گرفته است. همچنین روایت شده که عایشه مردم را به ازدواج در این ماه توصیه میکرده است. علت اینکه برخی‌ها ازدواج در این ماه را کراهت میدانند نیز به همین موضوع بر میگردد. چرا که بنابر باور غلط برخی‌ها، از آنجایی که ازدواج پیامبر (ص) با عایشه، اتفاقات ناگواری چون جنگ جمل و مشکلات با امام علی (ع) را در پی داشته، نباید در این ماه ازدواج کرد.

اما بنابر مطلبی که در پاورقی کتاب رساله نوین، اثر علامه سید محمد حسین طهرانی، آمده است، از آنجایی که در این ماه قریضه جنسی و میل به جفت گیری در برخی از حیوانات از جمله شتر بیشتر است، برخی از اعراب این ماه را شوم دانسته و ازدواج و نکاح در آن را ناپسند میدانند. که باز هم دلیل ناموجه و اعتقاد اشتباهی است.

ازدواج در ماه شوال در روایات ائمه

در هیچ یک از احادیث و روایات بدست آمده، دلیلی بر منع یا کراهت ازدواج در ماه شوال یافت نشده و هیچ منبع معتبری کراهت داشتن ازدواج در این ماه را نقل نکرده است. بنابراین این که بگویند در این ماه ازدواج و یا اقدام به فرزندآوری نکنید، امری کاملا بی پایه و اساس است و برای آن سند روایی و تاریخی وجود ندارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *