غار آویشو

صد آنلاین | شهرستان ماسال که در قدیم به آن رودکنار می‌گفتند، در استان گیلان قرار دارد. فاصله‌ ماسال تا شهر رشت ۵۰ کیلومتر و در شمال غربی آن واقع است. این شهر از دو بخش شاندرمن و مرکزی تشکیل شده است. از نظر جغرافیایی ماسال از سه ناحیه جلگه‌ای، کوهپایه‌ای وکوهستانی تشکیل یافته و مهم‌ترین ارتفاعات آن «تورشوم» ، «شاه معلم»، «ریسبند» و رودهای مهم آن «ارس نیک»، «در آن بر» و «میله سرا» است.

به گزارش صد آنلاین ، شهرستان ماسال که در قدیم به آن رودکنار می‌گفتند، در استان گیلان قرار دارد. فاصله‌ ماسال تا شهر رشت ۵۰ کیلومتر و در شمال غربی آن واقع است. این شهر از دو بخش شاندرمن و مرکزی تشکیل شده است. از نظر جغرافیایی ماسال از سه ناحیه جلگه‌ای، کوهپایه‌ای وکوهستانی تشکیل یافته و مهم‌ترین ارتفاعات آن «تورشوم» ، «شاه معلم»، «ریسبند» و رودهای مهم آن «ارس نیک»، «در آن بر» و «میله سرا» است.

 

 

 

 


غار آبیشو ماسال

غار آویشو از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی ماسال است که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن و در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد. در ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها آویشو نام دارد که در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا و بین مناطق «تائی بنه»، «انده چو» و «خماسون» در بستر درهای کم آب جای گرفته است
‌ آبیشوی، آویشو، آویشوی از نام‌های مختلف این غار است که به زبان تالشی است و به معنی محل فرورفتن آب است. گفته می‌شود این غار نام خودر از چشمه‌ای که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته است.

داستان معروف شدن غار آویشو از آنجا شروع می‌شود که سال‌های پیش افراد بومی این منطقه این غار را کشف می‌کنند و چه کسی می‌داند، شاید این آویشو بود که دیگر دلش می‌خواست زیبایی‌هایش را به رخ طبیعت بکشد و همه را برای تماشای شگفتی‌هایش دعوت کند. سن این غار به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد و زمین‌شناسان می‌گویند از عمر آن ۷۵ میلیون سال می‌گذرد. این غار در مجاورت سنگ‌های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته‌ اقیانوسی «پالئوتتیس» به شمار می‌روند جای گرفته است و همین بر زیبایی آن می‌افزاید. این غار آهکی که از لحاظ زمین شناختی جزو اشکال کار دستی در سنگ‌های کربناته به شمار می‌رود در اثر عملکرد آب‌های جاری روی این سنگ‌ها در مدت زمان بسیار طولانی شکل گرفته است.

 

منبع خبر Sadonline | صدآنلاین | اخبار روز ایران و جهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *